Rynek usług logistycznych w Polsce stale się rozwija. Niemniej już teraz wybór odpowiedniego partnera, który stanowiłby wsparcie w zarządzaniu łańcuchem dostaw, to nie lada wyzwanie. Zleceniodawca powinien zwrócić uwagę nie tylko na podstawową działalność przedsiębiorstwa (core business), ale również usługi dodatkowe. W logistyce noszą one miano VAS. Jakie są ich podstawowe typy?

VAS – usługi dodatkowe w logistyce. Co to? Czy jest na nie popyt?

Rosnąca konkurencja i nieustannie zmieniające się uwarunkowania rynkowe sprawiają, że oczekiwania przedsiębiorców względem operatorów logistycznych stale się zwiększają. Szukają oni profesjonalnego wsparcia już nie tylko w magazynowaniu i transporcie towarów, ale również usprawnieniu i spersonalizowaniu procesu zakupowego. Coraz częściej więc zgłaszają zapotrzebowanie na dodatkowe usługi logistyczne, dzięki którym mogą rozwinąć swój biznes.

Zakres wsparcia świadczonego przez operatorów logistycznych w ramach VAS (z ang. value-added services) jest szeroki. Usługi wartości dodanej obejmują różnorodne czynności i zabiegi pozwalające zwiększyć wartość towarów w oczach ostatecznych odbiorców. Do ich katalogu można zaliczyć m.in.

  • co-packing,
  • wieszakowanie,
  • etykietowanie,
  • przepakowywanie,
  • projektowanie opakowań.

Największym atutem usług VAS jest możliwość ich dostosowania do konkretnych potrzeb. W efekcie pozwala to odpowiednio zaprojektować doświadczenia zakupowe ostatecznych odbiorców i zadbać o to, aby otrzymali produkty zgodne z ich oczekiwaniami. Im więc bogatszy pakiet usług dodatkowych oferuje operator logistyczny, tym lepiej. Wówczas przedsiębiorca będzie mógł wybrać to, co w danym momencie najbardziej odpowiada potrzebom grupy docelowej.

Typy VAS w logistyce – jak operator logistyczny jest w stanie wesprzeć firmę?

Jak wspomniano, w ramach usług VAS operatorzy logistyczni świadczą szeroki zakres wsparcia. Mogą przejąć pełen nadzór nad towarem – od sprowadzenia go od producenta, poprzez kontrolę jakości i magazynowanie, aż do dostawy pod drzwi klienta i obsługi zwrotów – lub zająć się jedynie wybranymi aspektami zarządzania łańcuchem dostaw, np. składowaniem, przepakowywaniem i wysyłką produktów.

Niezależnie od przyjętego zakresu współpracy przedsiębiorca zyskuje. Outsourcing usprawnia bowiem przebieg procesów logistycznych i ogranicza koszty prowadzenia działalności. Wbrew pozorom nie odbiera zleceniodawcy kontroli nad działaniami zewnętrznego podmiotu. Przedsiębiorca może bowiem monitorować każdy etap prac, modyfikować go i zgłaszać uwagi.

Biorąc pod uwagę obszar, na którym skupia się wsparcie operatora logistycznego, wyróżnić można cztery rodzaje usług VAS.

  1. Customer-focused VAS. To usługi, które koncentrują się na kliencie. Mają zapewnić konsumentom jak najlepsze doświadczenia zakupowe. Skupiają się m.in. na sposobie prezentacji produktu i jego starannym zapakowaniu. Dzięki temu przesyłka jest atrakcyjna dla odbiorcy i dociera do niego bez uszczerbku na jakości.
  2. Promotion-focused VAS. To usługi skoncentrowane na promocji. Są wykorzystywane podczas akcji promocyjnych i służą realizacji określonych celów, np. mają zwiększyć sprzedaż czy też poszerzyć grono klientów.
  3. Manufacturing-focused VAS. Są skoncentrowane na wytwarzaniu. W ich wyniku klient ma otrzymać spersonalizowane, często złożone z wielu elementów zamówienie. W ich zakres wchodzi m.in. dostosowywanie przesyłki do wymogów rynków lokalnych.
  4. Time-focused VAS. Koncentrują się na czasie. Obejmują m.in. dostawy door-to-door i just-in-time. Ich celem jest jak najszybsze dostarczenie przesyłki klientowi, bez uszczerbku na jakości.

Usługi VAS najczęściej stanowią uzupełnienie podstawowej działalności operatora logistycznego. Niemniej często przesądzają o jego konkurencyjności na rynku. Dlatego działające w branży TSL firmy starają się, aby poziom świadczonych przez nie usług dodatkowych był jak najwyższy. W efekcie przedsiębiorstwa mogą liczyć na profesjonalne wsparcie, które pozwala zrealizować przyjęte cele.

źródło: Toplogistic.pl